Forslag

Bærekraftig belysning gir bærekraftige bygninger

januar 30, 2013

Oslo, Norge - Miljøvennlige bygninger med redusert energiforbruk er en viktig faktor når det gjelder å redusere utslippet av karbondioksid. En del av løsningen vil være å installere energieffektiv belysning i miljøvennlige bygninger, ettersom belysning alene står for 35 prosent av strømforbruket.

Vi står i dag overfor en stor utfordring med å redusere verdens karbonavtrykk. Fra 1965 til 2011 ble mengden CO2 sluppet ut i atmosfæren tredoblet fra 10 til 30 milliarder tonn. Samtidig er verdens byer i rask vekst. I dag står byene for mer enn 70 prosent av verdens CO2-utslipp, og de bruker omtrent 75 prosent av verdens energi.

Offentlige bygninger og næringseiendommer står for 40 prosent av verdens strømforbruk og en nytenkning innenfor denne sektoren vil redusere CO2-utslippene.

I Norden har vi både kunnskap og ferdigheter til å utvikle og implementere mer energieffektive løsninger både i oppføring av nybygg og renovering av gamle bygninger, sier Jami Sorsa, som er sjef for Office & Industry i Philips Lighting Nordic.

Senere denne måneden kommer Philips til å være en av hovedsponsorene til årets Nordic Green Building Councils’ Conference 2013 i Finland. Vi får stadig strammere forskrifter og reguleringer i tillegg til at myndigheter, industri og forbrukere over hele verden gjør endringer på grunn av klimaforandringer basert på CO2-utslipp. Det å implementere energieffektive belysningsløsninger i offentlige bygninger og næringseiendommer kan være en viktig del av løsningen på verdens karbonproblemer, sier Jami Sorsa.

På NGBC i Finland kommer vi til å presentere miljøvennlige, kostnadseffektive og innovative belysningsløsninger og eksempler på bruk. Dette er belysningsløsninger som selvfølgelig overholder de stadig strengere reguleringene og som er i overenstemmelse med forbrukeres samfunnsansvar, fortsetter Sorsa.

LED viser vei
    Belysning står for 35 prosent av strømforbruket i bygninger, hvilket er mer enn dobbelt så mye som det som går til drift av IT- og kontorutstyr. Energieffektiv belysning er derfor en del av løsningen hvis man ønsker miljøvennlige bygninger.

- Lys er en grunnleggende del av livet, og påvirker oss på mange ulike måter – visuelt, psykologisk og biologisk. Vi kan ikke leve uten lys, og derfor må vi være innovative. Med det i mente er energieffektiv belysning svært viktig å fokusere på når bygningers energibruk skal reduseres, konstaterer Jami Sorsa.

Energieffektiv belysning i alle offentlige bygninger og næringsbygg kan redusere verdens CO2-utslipp med 331 millioner tonn, noe som tilsvarer 936 millioner oljetønner eller 312 kraftverk med en produksjon på to terrawattimer i året. Det å erstatte T8-lysrør på et kontor eller en fabrikk med en moderne, energieffektiv løsning sparer 61 prosent av strømforbruket (eller 93 kilo CO2 per lyskilde i året), og det samme gjelder hvis man erstatter HID-industrilamper med LED.

LED er en viktig del av løsningen både i Norden og i resten av verden. Hos Philips forventer man at LED-belysning kommer til å oppnå en markedsandel på 80 prosent innen 2020.

- Det er ingen tvil om at LED-belysning er en av de viktigste nyvinningene når det gjelder å redusere karbonavtrykket vårt, og det å bytte til LED i offentlige bygninger og næringsbygg vil bidra til å bekjempe klimaendringene på en kostnadseffektiv måte, sier Jami Sorsa.

Les mer om Nordic Green Building Councils’ Conference 2013 på: http://nordicgbc.org

For further information, please contact:

Charlotte Krogh, Corporate Communication, Lighting
    Tel: + 45 3061 6695
    E-mail: charlotte.krogh@signify.com

Om Philips Lighting

Philips har i lang tid vært førende innen bærekraftig belysningsteknologi, og Philips Lighting leder overgangen til et mer bærekraftig samfunn med LED og store fordeler for kundene.  Philips ble i 2011 kåret til verdens niende mest bærekraftige selskap i Newsweeks Green Rankings, og vant samme år det amerikanske energidepartementets L Prize-konkurranse, som demonstrerer Philips’ ledende posisjon i utviklingen av effektiv og energibesparende LED-lysteknologi.