Forslag

Philips Softone 12w sparepære innholder kun 1,2mg kvikksølv

mai 8, 2012

Onsdag 21.mars 2012 hadde NRK-programmet Forbrukerinspektørene (FBI) en test av kvikksølvinnholdet i tolv sparepærer. Philips Softone var ett av produktene som ble testet, og ble målt til over EUs grense på 3,5mg (4,41mg). Dette var verdier som stemte svært dårlig overens med våre egne, grundige tester av Philips Softone.

I etterkant av programmet har vi fått en ekstern, uavhengig testlab til å gjøre en ny test av Philips Softone. I motsetning til FBI har de som vanlig gjennomført testen med 10 testobjekter, og ikke bare ett eksemplar. De har også benyttet seg av den internasjonale standarden IEC 62554 for alle tester og mål på kvikksølvinnhold. Denne standarden er også anbefalt av European Lighting Confederation (ELC). Deres tester bekrefter at Philips Softone ligger langt under EUs grense, og har konkludert med en gjennomsnittsscore på kun 1,2mg. Hadde FBI kommet frem til samme resultater ville Philips Softone befunnet seg blant de seks pærene i testen med lavest kvikksølvnivå.

Vi har flere ganger vært i kontakt med FBI for å diskutere testmetodene de har brukt i dette konkrete tilfellet. Vi har også delt resultatene som viser at Philips Softone befinner seg langt unna EUs grense på 3,5mg, og enda lenger unna FBIs egne testresultater. FBI ønsker dessverre ikke å lage en oppfølger på sin sak og test.

Rapporten fra testlaben VDE:
    Test Report Philips Softone

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Pia Lindhe

Communication Director

Philips Nordic
    E-mail: pia.lindhe@signify.com

.

Om Philips

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et vidtspennende konsern innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger med mennesket i sentrum, basert på grunnleggende kunnskap om forbrukeren og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 122 000 ansatte i mer enn 100 land verden over. Med en omsetning på EUR 22,6 mrd. i 2011, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannpleie.

.